De nya extremisterna

I DN skriver Maria Schottenius hur kulturavdelningen mer eller mindre överfalls över internet av nyliberaler som inte gillar behandlingen av Johan Norberg. Bortsett från själva sakfrågan är det tonen och aggressiviteten hos mailbombarna som står ut. ”Splatterdebatt” -skriver Maria Schottenius. Språkbruket går ut på att folk ska hängas och blodet flyta. Följer man den politiska debatten över nätet så är den aggressiva tonen hos många nyliberaler påfallande. På ETC:s webb skriver Johan Stäel von Holstein (om det inte är någon som skriver i hans namn – på internet vet man aldrig) om en artikel av Johan Ehrenberg:”Du är och har alltid varit oinformerad och okunnig pajas och som alla andra vänstervridna, en lögnare, en demokratins och upplysningens fiende. Han avslutar med: Dina lögner blir inte sanning för att de upprepas i oändlighet. Du visar bara vilken skit du är!Det finns en otålighet och ilska, deras bild av världen har få nyanser och vi andra är för dumma eller vågar inte inse sanningen. Det gäller naturligtvis inte alla, men nog känns det som en tendens. Nu riskerar jag väl att få en massa ohövliga inlägg som bevisar att jag har rätt.Tillägg: Det pågår tydligen en kampanj, eller cyberattack om man så vill, mot DN Kultur. Ryktet säger att finns en Facebook-grupp med detta syfte, bland medlemmarna naturligtvis diverse fraktioner av nyliberaler, inklusive de extrema som vill införa nattväktarstaten eller i princip avskaffa staten helt och hållet.

2 reaktioner på ”De nya extremisterna

  1. Om det funnits hotfulla mail är det bara att beklaga men det förändrar ju ingenting i sak – att DN Kultur inte verkar vilja ta ansvar för den smutskastning och ohederliga citatteknik som förekommit utan bemöter Norberg med tillmälen som ”rättshaverist” och förudmjukar kritiska röster genom att kalla dem för N:s ”hejdukar”. Det verkar inte ha föresvävat Schottenius att kritiken skulle kunna uppstå spontant, utan den måste naturligtvis vara orkestrerad av Norberg själv. Löjligt!

    ”Det finns en otålighet och ilska, deras bild av världen har få nyanser och vi andra är för dumma eller vågar inte inse sanningen.”

    Utifrån en dum kommentar av obekräftat ursprung generaliserar du det till att gälla alla ”nyliberaler”. Inte speciellt givande som jag ser det.

    Internet-kampanjen mot DN Kultur på bland annat facebook anser jag för övrigt vara löjlig. Finns väl ingen anledning att lägga ned DN Kultur, men det skulle väl vara ännu intressantare om fler röster fick komma till tals och olika åsikter brytas, och att det sker på ett sakligt sätt. Tvyärr är väl den här kampanjen en av anledningar till att DN Kultur har så svårt att ge med sig i den här frågan, vilket delvis är förståeligt, men faktum kvarstår att man hellre låter felaktigheter och smutskastning stå okorrigerade än att vika en tum. Det tycker jag är olyckligt och man förlorar nog mer än vad man vinner på det i skadat förtroende för tidningen.

  2. Jag tror inte att kampanjen är styrd av Norberg. Jag tror han har många ”fans” han egentligen inte vill ha, och att det är många av dessa som står för övertrampen.
    I själva sakfrågan tycker jag att inlägget han klagar på var vinklat, men han har ju fått ett genmäle och nu river man upp himmel och jord för att han inte får ytterligare utrymme. Det är överdrivet.
    Jag håller inte med om att jag generaliserar till att det hårda språkbruket gäller alla nyliberaler. Jag skriver:
    ”Det gäller naturligtvis inte alla, men nog känns det som en tendens”. Tendensen tycker jag finns där, men jag misstänker att bland dem som kallar sig nyliberaler finns också mer extrema riktningar som kanske borde kalla sig något annat, och att det ofta är dessa individer som är mest hetsiga.

Kommentera

