Ego-cyklister

Hanne Kjöller skriver idag om hur cyklister borde få använda mer våld för att freda sig mot livsfarliga bilister.
Kjöller, vars journalistik annars mest handlar om att bagatellisera problemen för sjuka och fattiga, ser från sitt perspektiv. Hon är inte sjukskriven – alltså behöver ingen vara det. Hon har bra lön – alltså finns det inga fattiga. Hon bor på cykelavstånd – alltså är bilister ett otyg.
Cyklisterna spelar offerrollen, men själva är de minst lika mycket drumlar som andra trafikanter. Ställ er vid övergångsstället vid den långa cykelbanan vid Norr Mälarstrand och försök korsa cykelbanan med ett litet barn eller en liten hund om ni törs. Ingen cyklist stannar eller ens trampar på bromsen vid de vita linjerna.
Det handlar om ego-tänk. Man har flyttat till Sveriges huvudstad, landets nervcentrum, där hundratusentals människor har arbetsplatser eller ärenden att uträtta. Men när man väl har tagit sig in och skaffat en bostad i innerstaden förstår man inte vad alla andra ska där och göra.

Annonser

15 reaktioner på ”Ego-cyklister

  1. Bra kommentar, tycker jag, som var beredd att skriva en positiv kommentar till Hannes ledare men upptäckte att den tyvärr inte var öppen för mitt tyckande.
    Är det Hanne själv som ( i likhet med offerfeministerna) inte tål att bli ifrågasatt eller är det redaktionen som bestämt att det ska vara så att hennes skriverier inte får kritiseras?
    Hennes artikel är ju inte den enda, som inte går att kommentera,så nu undrar jag förstås, varför vissa skribenter får kritiseras andra inte.

    1. Det kan också vara tekniska problem med kommentarfunktionen på dn.se.
      Jag har hört att de haft en del strul sedan de bytte system.

  2. Dessa onda cyklister… herregus, hur många gånger har jag inte blivit utskälld av fotgängare för att jag har mage att cykla på gångvägen? Never mind att det inte existerar någon cykelväg och att gatan råkar vara tätt trafikerad med dålig sikt. Bilar får företräde för att de är farliga, fotgängare för att de är ömtåliga, och cyklister får gå balansgång på överlappande och ibland motsägande företrädesregler. Det är klart att du tycker vi är drummlar när regelverket har gett dig mer rätt än vad som är fysiskt möjligt. Men sak det vara så svårt att se sig för?

    1. Konsekvensen av att (man känner att) det inte går att cykla i trafiken är inte att cykla på trottoaren. Det rimliga i det läget är att inte cykla. Att cykla i stan är inte för alla, klarar man inte av det ska man inte göra det, inte skjuta över sitt problem på andra (gångtrafikanter).

  3. Javisst Robin, så kan det ju vara. Hoppas i alla fall att det snart ska vara möjligt att komma med kommentarer till alla ledar- och debattartiklar plus en massa annat också!
    Det är så irriterande att inte kunna komma med egna synpunkter.

  4. Du menar att om cyklister behandlar fotgängare dåligt, så blir det automatiskt mer ok för bilister att köra på cyklister.
    Kjöller har en poäng i att om en cyklist kör på en bilist så kan livet vara slut för cyklisten, om det omvända sker så blir det en buckla på bilen. Inte helt jämnt styrkeförhållande. Jag trodde att Robin stod på dom svagas sida?

    Du gnäller på Kjöller generellt, men hon har en annan bra poäng med sjukskrivningar. Statistiken visar att sjukskrivna blir sjukare av att vara sjukskrivna och friskare av att ha något form av jobb. Alltså kan det förkorta livet och ge sämre hälsa att bli sjukskriven.
    /Leif

  5. Jag menar att det egentligen är olämpligt att cykla i stadstrafiken, precis som det är olämpligt att köra moped på motorvägen. Det har inget att göra med någon elak inställning från bilister – det blir helt enkelt trafikfarligt på grund av de stora skillnaderna i hastighet och de täta trafikflödet. Det är en olägenhet man får ta om man bor i en miljonstad. Men det accepterar inte priviligerade Hanne, som ofta dömer mindre lyckligt lottade.
    Sjukskrivningsdebatten är mycket mer komplex än vad du beskriver. Med statistik kan man förflytta en cancersjuk från sjukskriven till arbetssökande – det betyder inte att personen blivit friskare.

    1. ”Jag menar att det egentligen är olämpligt att cykla i stadstrafiken, precis som det är olämpligt att köra moped på motorvägen.”
      Du menar alltså att man ska förbjuda cyklister i stadstrafik, precis som mopeder är förbjudna på motorvägar.
      Varför inte förbjuda bilar innanför tull istället? Låt folk åka kollektivt eller cykla, så slipper vi avgaser och oljud. Samtidigt får vi frisk luft, motionerar och blir friskare! Försvinner bilarna kan det nog finnas gott om plats både för gångare och cyklister.
      /Leif

  6. Det är en vacker utopi, men varför inte flytta utanför staden istället om man vill ha det på det viset.
    Vill man cykla och slippa bilar ska man inte bo i Sveriges huvudstad. Man kan inte ha både ha kakan och äta upp den.
    De hundratusentals människor som trängs för att att sig in till staden varje dag gör det inte för skojs skull. De behöver ta sig till sina arbetsplaster.
    Den utbyggnaden av kollektivtrafiken och det bostadsbyggande som skulle behövas för ett fungerande bilfritt Stockholm finns tyvärr inte på kartan under sannolikt de närmaste 25 åren.

    1. Robin Hood skjuter pilar från vänster? Eller sitter han i en Volvo V70 med motormännen-dekal på väg mellan Sthlm-Täby och skjuter med automatvapen från höger? 🙂

      Håller inte med om att cykel passar bäst på landet. Bil passar bra för långa avstånd och mycket plats: landet. Cykel passar bra för korta avstånd och trångt om plats: innanför tull

      Det bästa skulle vara stora parkeringshus precis utanför tull. Då skulle bussar och taxi kunna åka istället för att stå stilla i köer. Cyklismen har ökat snabbt i innerstan, ju bättre villkor cyklisterna får desto mindre tryck på kollektivtrafiken och de överfulla bilvägar. Bättre cykelbanor i innerstan skulle hjälpa alla, eftersom en cykel tar mindre plats än en bil. Åk till LA om du vill uppleva resultatet av en storstad som stasar enbart på bilism.

      Länge leve kollektivtrafik, cyklister och biltullar!
      /Leif

  7. Men du verkar vara emot cyklister i innerstan…

    Som sagt, om mer pengar satsas på cykelbanor (fristående från bilvägar), så blir det mer plats bland bilar och på bussar.
    Eller tycker du det är bättre att alla innerstadsbor använder bilen istället för cykeln för att ta sig till jobbet? Då kan vi räkna med köer!
    /Leif

  8. I stället för att förbjuda cyklister i innerstan borde man göra allt för att underlätta för dem och dessutom försöka skilja cyklisterna från biltrafiken så mycket som det bara går. Är det något som bör förbjudas så är det absolut bilar.
    Angående de sjukskrivna så kan det ju vara så att får och tar de ett jobb så räknas de till de friska, men kanske fortfarande är sjuka och mår väldigt dåligt…
    Det är fel att tvinga sjuka människor att arbeta, tycker jag. Först och främst måste man se till att de blir friska genom lämplig behandling och rehabilitering.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s