Livsfarligt cykelförslag

Tydligen har man ingenting lärt av det tragiska fiaskot med att låta fotgängare få obegränsat företräde vid övergångsställen vilket ökade antalet olyckor med 30 procent.

Ett förslag som lät bra i teorin misslyckades därför att det lett till att fotgängare inte längre kontrollerar om bilarna uppmärksammat dem, eller om de hinner bromsa. Ingen vågar backa från förslaget av prestigeskäl, det skulle ju kunna leda till en beskyllning om att man tycker bilar är viktigare än människor. Därför struntar man i det empiriska resultatet och under tiden blir mängder av människor påkörda i onödan.

Nu kommer kanske misstaget att göras om, men ännu värre, när cyklister föreslås få företräde när cykelvägarna korsar bilväg. Förutom att cyklister redan är de mest odisciplinerade och riskbenägna trafikanterna  så är de dessutom mycket snabbare än gångtrafikanterna. Det blir ännu svårare för bilisterna att hinna uppfatta faran. Det bådar inte väl för den framtida olycksstatistiken.

PS – ett förslag till utredaren Kent Johansson om han verkligen vill öka säkerheten för cyklister och inte bara plocka politiska poäng. Förbjud användandet av mobiltelefon när man cyklar i trafiken. Trot eller ej, men det ser man dagligen i rusningstrafiken på Stockholms mest trafikerade gator.

Annonser

3 reaktioner på ”Livsfarligt cykelförslag

  1. Faan vi bilister som betalar sky höga pengar för ”vägar” etc så priotriteras cycklister som cycklar mot enkelriktat och skiter i rödljus etc ….faan detta är ett hån mot oss bilister ”stasi”

  2. Att rättfärdiga det vansinniga beteende som cyklisterna redan har är helt barokt. Se istället till att informera och utbilda dessa kamikazeindivider så att gångtrafikanter, kunniga cyklister och bilister kan färdas på ett tryggt och säkert sätt även i innerstaden. Att ge mer ”frihet” betyder bara att det felande beteendet utvidgas till nya områden. Det kanske är lämpligt att faktiskt öka polisinsattserna mot felande cyklister och på det sättet visa att trafikreglerna gäller även här, te.x. rött ljus, enkelriktat, gångbanor, hastighet, högerregel, övergångsställen etc. Att ge efter för önskemål om ett ökat vilda västern är att be om fler dödsolyckor, det kanske skulle ha en viss avskräckande effekt, men synes väl drastiskt…

  3. @Åke – upplys mig gärna om vilka ”sky höga pengar” som ni [bilister] betalar för vägar. Jag hade föreställningen att vägar finansierades genom statliga och kommunala skatter som beräknades på lönen, dvs. lön som cyklister precis som bilister beskattas på. För bilägare finns dock registerhållningsavgifter för själva registreringen samt koldioxidskatter som beräknas utifrån hur mycket bilen släpper ut. Det finns också mindre pengar som kommer in från trängselavgifterna men den stora finansieringen av just vägar har inte bilen som ursprung. Det innebär ju att jag som cyklande skattebetalare skulle kunna önska att cykelinfrastrukturen fick en större del eftersom jag som cyklist subventionerar ”din” bilväg.

    Varsågod!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s